trendefr

Paranoyak, Paranoya Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Paranoyak, Paranoya Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Paranoyak , Paranoya Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

paranoyaParanoyak, ya da paranoya kişisel psikolojik bir problemdir. Temelinde aşırı evham, aşırı kuruntu, kafada biri bin yapma sürekli bir şeyler kurma ve bu kurduklarına gerçekmiş gibi inanma ve aşırı şüpecilik, güvensizlik yatmaktadır. Paranoya, delirmek, kafayı bozmak, aklını kaçırmak gibi terimlerle toplum içinde adlandırılmaktadır. Paranoya hastalığına yakalanmış kişilerin zamanla sosyal çevreleri ile ilişkileri biter. Kendi kabuklarına çekilir hayallerinde kurdukları senaryolar ile hayali bir yaşam geçirmeye, gittikçe yalnızlaşmaya başlarlar. Gün geçtikçe asosyal hale gelirler. Çünkü çevrelerinde kimseye güvenmezler, eşlerinin kendilerini aldattığını veya her an aldatacağını, arkadaşlarında yediği yemekten zehirleneceğini, onların kendisini öldürmek istediğini düşünerek zamanla eşinden de ailesinden de arkadaş çevresinden de uzaklaşarak kendi kurdukları paranoyalarla dolu hayal dünyasına çekilirler. Ayrıca akli durumdan sağlıkları yerinde olmadıkları düşünüldüğü için kanunen sorumlu değillerdir.

Paranoya nedenleri arasında küçükken ve gençlik yıllarında geçirilen travmalar, küçükken çocuğun sürekli pohpohlanarak, üstün tutularak büyütülmesi veya tam tersi sürekli alay edilerek küçümsenerek büyütülmesi gibi sebepler bulunmaktadır. Sürekli alay edilerek küçümsenerek büyüyen çocuk özellikle ergenlik döneminde bu durumdan kat kat fazla etkilenerek, çevresinde herkesin sürekli onu izlediğini onun ne kadar çirkin ve işe yaramaz biri olduğunu birbirlerine fısıldadıklarını arkasından konuştuklarını düşünerek toplum içinden çevresinden uzaklaşır. Aşırı öz güven ile pohpohlanarak büyüyen çocuk ise herkesin kendi başarısını güzelliğini kıskandığını onu düşürmek başarısız hale getirmek için sürekli tuzaklar hazırladığını düşünerek kuşkulu tedirgin paranoyalara bürünür ve hayatı kendilerine zamanla çekilmez hale getirirler. Çocukluk ve gençlik yıllarında şiddet gören bireylerde de paranoya hastalığına sık rastlanmaktadır. Özel bir görev üstlenen polis memuru veya güvenlik koruma işi yapan bireylerde de bu hastalık sık görülmektedir. Sürekli takip edildiklerini, öldürülmek istediklerini düşünebilirler.

Peki, tedavi sürecinde ne yapılmalı, böyle bir durumda kime başvurulmalı, kimden yardım talep edilmeli şimdi bunlara bakalım. Paranoya hastalığı tedavisi, ciddi bir süreçtir. Uzun ve zorlu bir yoldur. Tedavi süreci uzun ve zorludur. Şunu bilmelisiniz ki sizi zor bir süreç bekliyor. Ama umutsuz olmayın düzenli sabırlı ve gerçekten iyileşmek eski sağlığına gerçekten kavuşmak isteyen birey er geç amacına ulaşacaktır. Hastanın tedavi sürecine ilk olarak bazı psikolojik temelli haplarla ilaçlarla başlanır. İlaçlarınızı almayı aksatmamalı, doktorun tavsiyesine uygun olarak kullanmalısınız. Haplarla birlikte tedavi süreci başlar ve psikolojik rahatlama sağlama, bazı tabirlerle kafasını boşaltma kuşkularında arındırma gibi amaçlarla psikoterapilere başlanır. Bu uzun süreç haplar ve psikoterapiler birlikte yürütülerek devam ettirilir. Bu zorlu süreçte tedavi gören birey yalnız bırakılmamalı ailesi ve yakınları tarafından çevresel destek ihmal edilmemelidir. Çevre ve birey bir bütün olduğunda birbirini desteklediğinde tedavi süreci daha kolay ve hızlı hale gelecektir.