Şizofreni nedenleri nelerdir ?

Şizofreni nedenleri nelerdir ?

Şizofreni Nedenleri Nelerdir ?

Şizofreni, beyinsel bir sağlık problemidir. Beyindeki bazı iletilmesi gereken maddelerin eksik veya hızlı iletilmesi veya yanlış bölgelere iletilmesi sonucu ortaya çıktığı tahmin edilmektedir. Nedeni günümüzde gelişen teknolojik imkanlara ve önemli sağlık alanındaki gelişmelere rağmen tam olarak bulunamamıştır. Genellikle genç kesim üzerinde yaygın olarak görülmektedir. 15-25 Yaş aralığındaki bireylerde şizofreni vakalarına daha sık rastlanmaktadır. Şizofreni hastalığının tedavisi tam olarak yoktur çünkü kesin nedeni belirlenememiştir. Bazı terapiler ve psikolojik ilaç destekleri ile şizofreni hastalığının derecesi düşürülebiliir ama tamamen ortadan kaldırılamaz.

Şizofreni, bireyin çevreyle ilişkisini, iş ve arkadaş ilişkilerini, sosyal yönünü ve öz güvenini olumsuz yönde etkileyen bir sağlık problemidir. Birey, zamanla bu hastalığa sahip olduğu öğrenilen kişiler tarafından dışlanıyor ve yalnızlığa itiliyor. Toplumumuzda da bu hastalık hakkında yaygınlaşmış yanlış düşünceler var bunlara da değinelim. Örneğin şizofren biri aniden saldırganlaşıp sizi öldürmeye çalışabilir düşüncesi yaygın toplumda ancak bu çok yanlış bir düşüncedir. Şizofren hastalığına sahip bireyler aniden saldırganlaşmaz ve sizi öldürmeye, zarar vermeye çalışmazlar.

Kesin olarak bilinmese de şizofreninin ortaya çıkmasına neden olan etkenler konusunda veriler bulunmaktadır. Şimdi bunları sizlerle paylaşacağız.
• Beyin bizlerin ruh hâline göre hormonlar salgılar. Mutluluk hormonu olarak bilinen seratoin gibi. İşte bu salgılanan hormonlardan bir tanesi de dopamin hormonudur.  Dopamin hormonu iletişim kurmamızı sağlayan bir hormondur. Şizofren hastalarında dopamin hormonunun iletiminde ve salgılanmasında sorun olduğu düşünülmektedir. Bu iletişim bozukluğu bireyin kendi kafasında bir şeyler kurgulayıp ona gerçekmiş gibi inanmasına, hayaller görmesine ve konuşmasında, davranışlarında değişikler olmasına neden olabilmektedir.
• Şizofreni hastalığının nedenlerinden biriside kalıtsal etkenlerdir. Anne babadan aldığımız genlerde şizofreniye neden olabilecek bozukluklar yer alıyorsa çocuğunda şizofreni olma ihtimali %10-15 oranında artmaktadır.
• Şizofreni hastalarının beyin yapısı incelendiğinde elde edilen verilerden bir tanesi de beyinlerinde bazı bölgelerin küçülmüş olmasıdır. Kara verme ,bağlantı kurma işlevi gören beyin bölümünün normal boyutundan daha küçük olduğu saptanmıştır. Bu nedenle şizofreni hastalarının karar verme, neden-sonuç ilişkisi kurma gibi becerileri zayıftır .